oliverochgänget

ITALIEN 2011

Kategori: Allmänt

Vi fick en toppenvecka i Italien. Inte ett moln på himlen och 30-40 grader varmt!

När vi landat tog vi en snabblunch innan vi gick och hämtade bilden vi hyrt för veckan. Fick en bättre bil en vi trodde, nästan ny men krockad ett antal gånger ändå:P vi lyckades undvika bucklor och olyckor vilket är bra gjort tycker jag om man tänker på hur italienare kör!

När vi hämtat ut bilen åkte vi in till Pisa och tornet som var ett måste. Efter det styrde vi bilen mot Florens där vi bokat hotell för natten (det enda hotellet vi hade bokat innan, där lärde vi oss en läxa! Kom ihåg: bestäm hela turen först och boka boende i förväg). I Florens blev det en snabbvisit då vi kom dit ganska sent så vi tog oss in till centrum och käka på kvällen. Dagen efter var det dags att röra på sig igen.

Nästa stopp var Rimini! Vi bestämde oss för att ta en landsväg över bergen halva vägen istället för att bara åka motorväg. Blev ett stopp där det va fin utsikt och där det fanns en bar:P sen styrde vi åter igen mot Rimini där vi stannade i 2 nätter. Blev mycket sol och bad dom dagarna. I Italien är stränderna inte som här hemma. Dom "ägs" av olika människor som har placerat ut solstolar och parasoll på sina delar av stranden, längst upp har alla ställen barer m.m. Inte en enda liten meter var tom utan skulle man bada fick man ta en stol och parasoll, bra...om man inte behövde pröjsa för det!

Blev ett stopp i Levanto.

Men vi hamna i Monterosso. Här spendera vi 2 nätter till. Mitt favvoställe! Underbart fint och mysigt och inga kilometerlånga stränder utan en mindre finare:)

Sista dagen i Monterosso tog vi tåget och besökte en grannby. Tog 4 min dit med tåg och skulle tagit 40 min med bil! Bergen är höga här:P
Fick tipset om just denna by av hotellägaren det han dock glömde säga var att denna byn var byggd på höjden och att det var en sjuuuukt lång trappa upp!!!:P men men det va gött att gå NER sen:P

På kvällen åkte vi mot Lucca som ligger nära Pisa. Hotellägaren rekomenderade en resturang där och ägaren kunde säkert hjälpa oss att hitta boende. Vi kom dit vid 22 och när vi sa att vi kom från Monterosso visste alla där vilka vi va haha:P Åt den godaste middagen på hela veckan och träffa den trevligaste italienaren på hela veckan dessutom. Han fixa boende och hjälpte oss att hitta vingårdar m.m.

00.30 kom vi fram till B&B som vi hade bokat, hon undrade vart vi hade varit:P men hon va så trevlig så. För att inte väcka de andra gästerna fick vi vårt egna lilla hus:D superfint och mysigt!

Den näst trevligaste italienaren mötte vi på vingården. Blev köpt 3 flaskor vin och jag lyckades pruta!!!!;P stolt*

Blev ett sista dopp för killarna utanför Pisa, jag våga inte bada för vågorna var skyhöga! på bilderna ser dom skitsmå ut så dubbla dom lite!:P

Sen käka vi middag och drack vin innan vi åkte till flygplatsen och väntade på vårt tidiga flyg hem.